0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کاربرد الکتروموتور در خط تولید اسنک

دسته بندی :خط تولید ۲۲ آذر ۱۴۰۱ معصومه سلیمی 891
انواع الکتروموتور

الکتروموتور، یک نوع ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. Electric Motor تولید کننده نیروی محرک همه پمپ‌ها است ‌‌و‌ کارکردی برعکس ژنراتور را دارد. به صورت کلی، حدوداً همه الکتروموتورها با وارد کردن نیروی الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی در بخش سیم پیچ، باعث گردش شفت می‌شوند (شفت درواقع، همان محور اصلی الکتروموتور بوده که نیروی حاصل را به پروانه‌ها منتقل می‌کند و در آخر، موجب پمپاژ سیال می‌شود) حالا الکتروموتور هم می‌تواند با جریان کاملاً مستقیم (DC) همانند باطری و رکتیفیر عمل کنند؛ همچنین می‌توانند با برق متناوب (AC) دقیقا شبیه برق شهری، ژنراتور و موتوربرق نیز کار کنند. در ادامه با کاربرد الکتروموتور در خط تولید اسنک آشنا می شویم.

تاریخچه الکتروموتور

در سال ۱۸۸۲ شخصی به نام تسلا، اصول میدان مغناطیسی دورانی را معرفی کرد و راه را برای استفاده از میدان دوار، به عنوان یک نیروی مکانیکی روشن کرد. پس از آن، در سال ۱۸۸۳، از این اصول برای طراحی یک موتور القایی دو فاز استفاده شد. در سال ۱۸۸۵، فراریس (Galileo Ferraris) به طور دقیق و مستقیم، تحقیقاتی را در زمینه میدان مقناطیسی، شروع کرد و در سال ۱۸۸۸، نتایج تحقیقات خود را در قالب یک‌ مقاله، به یک آکادمی علوم در تورین ایتالیا ارائه کرد.
حرکتی که تسلا در سال ۱۸۸۸ شروع کرد، حرکتی بود که امروزه برخی از آن به عنوان سک انقلاب صنعتی دوم (انقلاب بزرگ) یاد می‌کنند؛ به دلیل اینکه، این حرکت بزرگ و انقلابی، به تولید آسان‌تر انرژی الکتریکی و امکان انتقال انرژی الکتریکی در طول مسافت‌های طولانی منجر شد. قبل از اختراع موتورهای جریان متناوب توسط تسلا، موتورها به وسیله حرکت دائم یک هادی در میان میدان مغناطیسی ثابت به حرکت در می‌آمدند؛ نیکولا تسلا به این اصل اشاره کرد که می‌توان کلکتورهای موتور را حذف نمود، به گونه‌ای که موتور به وسیله میدانی دوار به حرکت دربیاید. تسلا بعدها موفق به گرفتن یک حق امتیاز مهم در ایالات متحده برای اختراع موتور خود، شد. این موتور که در بسیاری از عکس‌های تسلا قابل مشاهده هست، نوع خاصی از موتور القایی می‌باشد.
در سال ۱۸۹۰ اسیبوویچ یک موتور سه فاز روتور قفسی را اختراع کرد. این نوع موتور امروزه به طور گسترده‌ای برای کاربردهای گوناگون استفاده می‌شود.

نکات قابل توجه برای انتخاب یک الکتروموتور مناسب
در برگزیدن یک الکتروموتور مناسب، عوامل بسیار مهمی، اهمیت دارد، این عوامل مهم عبارت‌اند از:
نوع منبع تغذیه
ساختار داخلی
باید بدانید که نوع برق شما مستقیم است یا متناوب
باید دانست که احتیاج به الکتروموتوری تکفاز (۲۲۰ولت) دارید، یا سه فاز (۳۸۰ولت)

کاربری الکتروموتور

الکتروموتورها بسته به قدرت و سایزشان، برای کاربری‌های گوناگونی طراحی و ساخته می‌شوند؛ اما می‌توان بطور خلاصه گفت که، مدل‌های کوچک‌تر با ویژگی فنی معمولی را بیشتر برای مصارف صنعتی به کار می‌گیرند و انواع بزرگ‌تر را در کاربری‌هایی که سطح کار به ۱۰۰مگاوات هم می‌رسد.
فَن‌ها و پروانه‌های صنعتی
پمپ‌ها و دمنده‌ها
ماشین‌آلات
کاربری‌های خانگی و دم‌دستی
تجهیزات انرژی
دیسک درایوها
همچنین در کاربری‌های‌ خاص مانند ترمز احیا؛ از الکتروموتورها، همچنین برای کاربردی معکوس یعنی احیا و تولید انرژی مصرف شده، نیز استفاده می‌شود.

انواع الکتروموتور‌ها کدام‌اند؟

  • موتور DC
  • موتور AC
  • موتورهای خاص
  • موتور AC
  1. موتور القایی
  2. موتور سنکرون

انتخاب بهترین الکتروموتور

اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب یک الکتروموتور، تک‌فاز یا سه فاز بودن ولتاژ برق محل نصب است. الکتروموتورها بر حسب توان و دور و نحوه نصب، برگزیده می‌شوند. در صورتی که، توان الکتروموتور معلوم نباشد، می‌توان با در نظر گرفتن گشتاور خروجی مورد نیاز، توان را مشخص کرد. توان الکتروموتور بر حسب کیلووات و گشتاور آن بر حسب نیوتن بر متر تعریف و بیان می‌شود. دور الکتروموتور با توجه به دور نهایی دستگاه متحرک انتخاب شده و معمولا ۹۰۰، ۱۴۰۰ یا ۲۹۰۰ دور در دقیقه است. الکتروموتورها را می‌توان بر روی پایه نیز نصب کرد. در صورتی که الکتروموتور به صورت مستقیم به گیربکس یا هیدروموتور کوپل شود، باید در خروجی، ضرورتاً دارای فلنج باشد. فلنج می‌تواند با توجه به نیاز مشتری به صورت کوچک (B14) یا بزرگ (B5) تولید شود. باید توجه کنید که پوسته الکتروموتورها از جنس چدن یا آلومینیوم بوده که با توجه به شرایط کاری و وزن مورد نیاز و میزان لرزش دستگاه، انتخاب و برگزیده می‌شود.

اجزا اصلی الکتروموتور

اجزای اصلی موتور‌های الکتریکی عبارت‌اند از:

  • محور
  • آهنربا
  • منبع برق DC
  • آرمیچر
  • ذغال هادی
  • سوئیچ تغییر دهنده‌ی جهت برق

همچنین‌ أنواع موتورهای الکتریکی یا همان الکتروموتور، از لحاظ جریان مصرفی به دو‌ دسته تقسیم می‌شوند؛

  1. الکتروموتور جریان متناوب
  2. الکتروموتور جریان مستقیم

الکتروموتور DC

موتور الکتریکی (Direct Current) یا جریان مستقیم DC؛ دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی بوده که یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس کرده تا آهنرباهای الکتریکی بوجود بیاید. سرعت دوران موتور DC به گشتاور ترمزی بستگی دارد یا به عبارت دیگر به ولتاژ ورودی و گشتاور جریان ورودی وابسته است.

الکتروموتور AC

انواع متنوعی از موتورهای AC یا همان القایی، در صنعت وجود دارند؛ موتورهای الکتریکی مختلف، برای کارهای گوناگونی مناسب هستند. با اینکه طراحی موتور AC آسان‌تر از الکتروموتور DC است، اما کنترل سرعت و گشتاور در انواع متفاوتی از الکتروموتورهای AC، نیازمند درک عمیق‌تری در طراحی و مشخصات در این نوع موتورها است.

مزایای الکتروموتور AC چیست؟

طراحی ساده و محکم و بادوام
قیمت مناسب و مقرون به صرفه
هزینه نگهداری کم
اتصال آسان و کامل به یک منبع تغذیه واحد

کاربرد الکتروموتور در خط تولید اسنک

همانگونه که گفته شد، الکتروموتور‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این ابزار پرکاربرد در خط تولید اسنک نیز به خوبی شناخته شده و کاربردی هستند. برای تولید اسنک در تعداد انبوه، از موتور‌الکتریکی بهره گرفته می‌شود. همانطور که می‌دانید، تولید اسنک مراحل گوناگونی داشته و خط تولید آن همواره نیازمند یک ابزار پرکاربرد بوده است. الکتروموتورها، با تبدیل و انتقال نیرو، کار را برای نیروی انسانی در خط تولید اسنک راحت کرده‌اند.

جمع بندی: همانطور که در متن گفته شد، الکتروموتور‌ها، همواره مورد استفاده صنایع مختلفی قرار داشته‌اند. این ابزار در صنایع مختلف، کاربردهای گوناگونی دارند؛ که یکی از همین کاربردها، خط تولید اسنک است. موتورهای الکتریکی بر اساس قدرت و توان‌شان طبقه‌بندس شده و مزایای فراوانی را ارائه می‌کنند.

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: