0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع گیربکس خورشیدی

دسته بندی :معرفی محصولات ۷ فروردین ۱۴۰۲ مهدیه عرب نژاد 805
گیربکس سیاره ای

گیربکس خورشیدی به نام گیربکس سیاره‌ای نیز شناخته می‌شود. این نمونه از گیربکس‌ها شافت ورودی و خروجی‌شان در یک راستا قرار داشته و برای انتقال یک گشتاور بزرگ در یک حالت فشرده قرار می‌گیرند. متخصصین امروزه از این نوع گیربکس‌ها برای کاربردهای گوناگونی که نیاز به چگالی، گشتاور و راندمان بالا دارند، بهره گیری می‌کنند. گیر‌بکس‌های خورشیدی انواع مختلفی دارند که در این مقاله به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

گیربکس خورشیدی به زبان ساده

گیربکس‌های خورشیدی از دسته مدرن‌ترین گیربکس‌هایی هستند که طراحی و تولید شده و کاربردهای گوناگونی در صنعت دارند. مدل قرار گرفتن چرخ دنده‌های این گیربکس تاثیر بالایی در نام گذاری آن داشته است. انتقال بیشترین گشتاور در حجم و ابعاد کم، با استفاده از این گیربکس‌ها محقق شده است. گیربکس‌های‌ خورشیدی دارای یک دنده مرکزی می‌باشند که با دنده هرزگرد سیاره‌ای، به طور یکپارچه بر روی قفسه قرار گرفته و خود قفسه نیز در محفظه داخلی دنده داخلی قرار دارد. تنش‌های زیادی بر روی محرک وارد شده و از همین رو، بار متعادل می‌شود. به همین علت این طرح، دوام بالاتری می‌یابد. موتور گیربکس خورشیدی نسبت به موتور استاندارد، دارای قوام بیشتری بوده و گشتاورهای زیاد را منتقل می‌کند.

معرفی اجزای گیربکس

قطعات گیربکس‌های خورشیدی، به طور کلی یکسان می‌باشند؛ اما لوازم جانبی این نمونه از گیربکس ممکن است برای استفاده‌های گوناگون متفاوت باشند.
قطعات گیربکس‌های خورشیدی عبارت‌اند از:

  •  چرخ دنده خورشیدی
  •  چرح دنده سیارکی
  •  قطعه پینیون
  •  قطعه رینگ
  •  پوسته اصلی گیربکس

حلقه بیرونی گیربکس‌های خورشیدی، صفحه‌ای دایره ای شکل می‌باشد که وظیفه‌اش تماس و چرخش در راستای سیارک‌های متصل بر آن می‌باشد. چرخ دنده‌های سیارکی، عضو دیگر گیربکس‌های خورشیدی می‌باشند که به تعداد مورد نیاز در داخل گیربکس قرار داده می‌شوند.
مزایای این چرخ دنده‌ها، جلوگیری کردن از لغزش چرخ دنده متحرک می‌باشد. همانطور که می‌دانید، چرخ دنده خورشیدی، به عنوان اصلی‌ترین عامل انتقال قدرت گیربکس خورشیدی بوده و یک چرخ دنده کوچک، در قسمت میانی صفحه اصلی قرار دارد و وظیفه دارد تا نیروی دریافتی از موتور را، به چرخ دنده‌های متصل، منتقل کند.
رینگ نیز یک حلقه می‌باشد که دندانه‌هایی بر آن قرار گرفته و موجب چرخش چرخ دنده‌های درونی می‌شود. پوسته گیربکس قسمتی از گیربکس‌ خورشیدی می‌باشد که تمامی چرخ دنده‌ها درون آن قرار گرفته و اغلب از جنس چدن طراحی و تولید می‌شود. این تجهیزات بر اساس کاربرد گیربکس‌ها به آن‌ها اضافه می‌شوند.

گیربکس‌های خورشیدی چند نمونه دارند؟

انواع گیربکس‌ خورشیدی، بر اساس نوع اتصال، تقسیم بندی می‌شوند. این گیربکس‌ها انواع گوناگونی دارند که عبارت‌اند از:

  • گیربکس خورشیدی هالو شافت ورودی
  •  گیربکس تک خار
  •  گیربکس فلنچ دار با MC
  •  گیربکس پایه دار UC
  •  گیربکس شافت ماده FS

مزایای گیربکس خورشیدی

انواع گیربکس‌ خورشیدی دارای مزیت‌هایی هستند که عبارت‌اند از:

  •  گیربکس‌های خورشیدی، دارای ساختاری برتر نسبت به دیگر نمونه‌ها بوده و به علت ساختارشان، سطح اشتراک درگیری دنده‌ها، تا دو برابر افزایش یافته است که همین امر سبب کاهش فشار به دنده‌ها می‌شود.
  •  ابعاد پایین این گیربکس‌ها، به علت نحوه قرارگیرفتن چرخ دنده‌ها، می‌تواند به عنوان یکی از محاسن آنان به شمار آید که کار با این گیربکس‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند.
  •  باتوجه به ساختار درونی‌ این نمونه از گیربکس‌ها، تعمیرات آنان بسیار سریع و راحت انجام می‌پذیرد که می‌توان این امر با دلیل محکمی برای کاهش نگرانی‌های مصرف کنندگان در نظر گرفت.
  •  راندمان این نمونه از گیربکس‌ ۹۸٪ می‌باشد
  •  دوام و عمر بالای گیربکس‌های خورشیدی به علت تقسیم متوازن بار در بین طبقات، یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت آن به شمار می‌رود
  •  لقی کم گیربکس‌های خورشیدی، به دلیل دقت بسیار بالا در ماشین کاری دنده‌ها می‌باشد که یکی از مهم‌ترین مزایای این گیربکس‌ها به شمار می‌رود
  •  امکان کوپل ساده با دیگر مولدها در این گیربکس‌ها محیا می‌باشد

کاربرد انواع گیربکس‌ خورشیدی

  •  صنایع بسته بندی
  •  صنایع سیمان
  •  صنایع آب و فاضلاب

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس عملکرد

سه نوع از گیربکس‌های خورشیدی که بر اساس عملکرد تقسیم بندی می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. چرخ محرک: وظیفه چرخ دنده خورشیدی آن است که چرخ دنده‌های سیاره‌ای اطراف را که در جعبه دنده سیاره‌ای متصل شده اند، به حرکت در آورد. زمانی که چرخ دنده خورشیدی حرکت می‌کند، چرخ دنده‌های سیاره‌ای، سبب چرخش، چرخ دنده ماهواره‌ای به حرکت در می‌آیند. در این حالت، چرخ‌ها را می توان بر روی محفظه سیستم ترکیب نمود. با اتصال چرخ به گیربکس، می‌توان موجب بهینه سازی سیستم شد. این نمونه از گیربکس‌های خورشیدی، در مواردی تا گشتاور ۳۳۲ هزار نیوتن متر نیز قابل استفاده می‌باشند.
  2.  خروجی شفت: در این نمونه از گیربکس خورشیدی، قسمت ماهواره‌ای با حامل چرخشی، که درایو را به شفت می‌رساند، ثابت نگه می‌ماند. قسمت محفظه سیستم به طور‌ کاملاً مستقیم، بر روی دستگاه ثابت شده و خروجی آن نیز یک شافت چرخشی می‌باشد. این گیربکس می‌تواند تا ۱۱۳۰۰۰ نیوتن متر استفاده شود.
  3.  خروجی اسپیندل: این نمونه از گیربکس خورشیدی، مشابه نوع خروجی شافت عمل می‌کند؛ گرچه خروجی معمولاً به صورت فلنج ارائه می‌شود. این نوع از گیربکس، تا گشتاور ۱۱۳۰۰۰ نیوتن متر کارایی دار‌د.

گیربکس خورشیدی چگونه تعمیر می‌شود؟

گیربکس‌های خورشیدی بر حسب نوع متریال به کار‌ رفته، دارای مقاومت بالایی می‌باشد؛ اگر هر قسمت از این قطعات دچار خرابی شوند، قابلیت تعویض شدن را دارند. بهره گیری از روغن، یکی از مهم‌ترین پارامترهای نگهداری از گیربکس خورشیدی می‌باشد. سطح روغن پوسته گیربکس خورشیدی، همواره باید چک شود و لازم است تا جهت افزایش قابلیت اطمینان و پایین آوردن ریسک خرابی، به دلیل نداشتن روغن، از مخزن روغن بهره گیری نمود. روغن‌ها دارای خاصیت روانکاری بوده و باعث خنک شدن قطعات گیربکس می‌شوند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از روغن، موجب کم شدن صدای چرخ دنده‌ها شوید و دوام آن در برابر خوردگی را بالا ببرید.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، گیربکس‌های خورشیدی یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع می‌باشند که می‌توانید بر اساس نیاز، آن را خریداری کنید. یکی از مهم‌ترین نکات درباره خرید این محصول، آن است که میزان گشتاور مد نظر را بدانید و حتماً نمونه‌ای را انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد.

سوالات متداول

چند نمونه از گیربکس‌های خورشیدی دارای عملکرد بهتری هستند؟
هرکدام از انواع گیربکس‌های خورشیدی با توجه به توان و گشتاوری که دارند، می‌توانند دارای عملکردهای منحصر به فردی باشند.
قیمت گیربکس‌های خورشیدی چقدر است؟
قیمت این محصولات باتوجه به نوع و کارایی‌هایی که دارند، می‌تواند متغیر باشد.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: